Reklam på internet

maj 3, 2018
maj 3, 2018 Jonas

Det finns hundratals, om inte tusentals, svenska sidor som erbjuder gratis innehåll och tjänster för läsarna att ta del av. Varje dag fylls våra flöden med texter från professionella journalister som är helt gratis att läsa! Den enda haken är reklam.

Sidor som bygger på att erbjuda helt gratis innehåll till sina läsare/användare måste drivas på något sätt och detta är oftast genom reklam på sidan. Kostnad för server-underhåll, utveckling av nya funktioner, löner till alla som jobbar på att presentera innehållet och till journalisterna som ibland studerat flera år på högskola för att kunna ge läsarna den bästa läs-upplevelsen som är möjlig. Men läsare/användare fortsätter att använda plugin och program som blockerar reklamen helt när de använder tjänsterna. En besökare som använder Adblock eller liknande tjänst för att blockera reklam tar ifrån ett klick eller en visning från sidan man besöker. Detta ger en direkt påverkan på sidans ekonomi och kan för mindre sidor betyda att man måste lägga ner.

”Men jag måste blockera reklamen på den här sidan, den stör mig när jag tittar på en video eller läser en artikel!”

För att driva sin verksamhet på reklam krävs en bra design för att undvika dessa situationer. Man vill inte skapa obekvämheter för användaren bara för att man vill göra reklamen mer synlig, exempel på dessa är popup-fönster eller reklam-bilder som ”scrollar fram” när man läser innehållet. Här finns ett dilemma som jag fortfarande är osäker på. Är det okey att blockera reklam på sidor som använder dessa metoder för att driva upp aktiviteten på sin reklam? Om man verkligen gillar kvalitén på innehållet som publiceras på sidan så kan man använda adblock och sedan donera några kronor i månaden direkt till sajten. Då tar man inte ifrån någonting när man tar del av deras innehåll. Men hur många gör verkligen det? Jag skulle gissa på väldigt få.

Det andra alternativet kan vara att man skickar in ett mail till redaktionen på sidan och skriver om varför man inte gillar hur de presenterar sin reklam. Får de in tillräckligt med meddelanden om deras reklam så kommer det att göra skillnad. Att vara en tyst motståndare gör dig ingen nytta.

Vissa sidor erbjuder betalnings-alternativ som låter besökaren slippa reklam mot en månadskostnad på mellan några tior till hundralappen. Det finns dem som absolut inte har råd, och då är det bra att reklam finns där som gratis-alternativ, men dem av oss som har netflix, spotify eller någon annan prenumerationstjänst kan nog också ta till med några tior om vi störs så mycket av reklamen. Man måste alltid tänka på att inget i världen är helt gratis, även om det ligger publikt tillgängligt så är det någons tid som har lagts ner för att skapa innehållet. Journalister lägger ner en stor del av sin tid till att forska i ämnen och filtrera genom fakta för att hitta det som är mest sant och försöker sen ge en så verklighetstrogen bild som möjligt. Skrivandet av artikeln är endast resultatet av det långa arbetet som görs.

Sponsrat innehåll

Alltmer börjar jag se annonser som ser ut som sidors artiklar. Dessa syns inte av adblock-tillägget och blockeras sällan då det skrivs som en artikel. Det är en av resultaten från att allt fler besökare blockerar ”vanlig” reklam. Istället börjar man klä om sin reklam i artiklar som visas i flödet, precis som om att det skulle vara en nyhetsartikel.  Detta lurar läsarna lite, man presenterar innehållet som nyhetsvärdigt och inte sponsrat.

Sidor som Aftonbladet och andra nyhetssidor har börjat bli bättre på att markera dessa som reklam eller sponsrat innehåll. Det är ett viktigt steg att ta för att guida sina läsare till rätt innehåll.

Adblock-blockerare

På senaste tid har jag sett alltfler nyhetssidor som använder en popup som blockerar en stor del av innehållet på sidan om man har Adblock aktiverat på sidan. Jag förstår varför, ca 20-25 % av Sveriges internetanvändare har ett adblock-tillägg installerat. Även om inte alla besöker en viss nyhetssajt så är det en stor del av deras inkomster som bara försvinner, för att någon inte tycker om att det finns bilder kring deras gratis-innehåll som är klickbara.

Slutsats – Är ”Adblockers” onda personer?

Nej. Jag tror att alla har förståelse att man använder Adblock på sidor som har riktigt dålig reklam-design och verkligen försämrar upplevelsen på sidan med störande reklam. Det jag vill se mer är att folk tar en stund och funderar på vad de har gett tillbaka till alla sidor som har erbjudit gratis innehåll. Ingenting här i världen är gratis, även om det kan verka så på internet.

, ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *